Centrum diagnozy i terapii

Katarzyna Fila

Jestem oligofrenopedagogiem, terapeutą SI,  terapeutą Integracji Bilateralnej,  Terapii Ręki, Trenerem Umiejętności Społecznych.  Pracuję zarówno z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną jak i ruchową oraz z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. W  pracy wykorzystuje systemy komunikacji wspomagającej PECS, Makaton, Mówik.

Moim zadaniem w pracy z dziećmi, jest pomagać im stawać  się jak najbardziej samodzielnymi we wszystkich obszarach ich rozwoju: w samoobsłudze, w komunikacji, w rozwoju ruchowym, w obszarze regulacji emocji.

            W swojej pracy stawiam na przyjazną atmosferę oraz budowanie pozytywnych relacji zarówno z dzieckiem jak i jego rodzicami. Tylko dzięki wspólnie określonym celom oraz wzajemnym wsparciu możemy pomóc dziecku rozwijać jego potencjał.

W centrum prowadzę:

  • konsultacje indywidualne z zakresu Integracji Sensorycznej dla rodzica, w celu zrozumienia trudności w funkcjonowaniu na co dzień ich dziecka oraz wspólnie stworzyć strategie pozwalające dziecku lepiej funkcjonować na co dzień.

  • konsultacje z zakresu Integracji Sensorycznej z udziałem dziecka, które pomogą zaobserwować przyczynę problemu i  wspólnie  stworzyć przyjazne środowisko sensoryczne dla dziecka.

  • terapię oraz diagnozę Integracji Bilateralnej, na podstawie której tworzony jest Indywidualny Program zawierający sekwencje kolejnych układów ćwiczeń stosowanych w określonej kolejności , modyfikowanych wraz z postępami oraz potrzebami dziecka. Wybrane ćwiczenia z programu terapeutycznego przekazywane są rodzicom do pracy w domu. Istotna dla efektów terapii jest współpraca  oraz systematyczność pracy z dzieckiem w domu.

  • Trening Umiejętności Społecznych (TUS) prowadzony przez dwóch terapeutów w małolicznych grupach dostosowanych pod względem wieku oraz potrzeb.

  • Studia magisterskie : Pedagogika wczesnoszkona i oligofrenopedagogika.

  • Studia podyplomowe: Wczesne wspomaganie rozwoju oraz edukacji dzieci i młodzieży z autyzmem, zespołem Aspergera i zaburzeniami pokrewnymi.

  • Kurs umiejętności  zawodowych: Dziecko z autyzmem w terapii sensomotorycznej.

  • Terapeuta Integracji sensorycznej Nr 4379

  • Terapeuta Integracji Bilateralnej Nr PL 00681/2020

  • Terapia Ręki II Stopień
  • Trening Umiejętności Społecznych (TUS)
  • Stymulacja ukłądu przedsionkowego, równowaga i koordynacja w procesie integracji motoryczno – sensorycznym
  • Psychomotoryka dziecka w wieku przedszkolnym oraz specyficzne zaburzenia rozwoju ruchowego u dzieci w wieku rozwojowym – sposoby wspomagania i kompensacji zaburzeń
  • Ocena diagnostyczna procesów integracji sensorycznej w ujęciu neurorozwojowym
  • Wybiórczość pokarmowa w ujęciu sensoryczno – motorycznym
  • Diagnoza funkcjonalna widzenia
  • Rehabilitacja i terapia widzenia osób słabowidzących, z korowym zaburzeniem widzenia lub dodatkowymi zaburzeniami
  • Arteterapia i terapia zajęciowa
  • Metoda Knillów
  • Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się dzieci niemówiących
  • Makaton – Szkolenie rozszerzone III’ ( Program Rozwoju Komunikacji)
  • PECS II- Picture Communication System
  • Nauczanie 9 krytycznych umiejętności porozumiewania się
  • Mówik – Obsługa i wykorzystanie programu MÓWik w terapii i życiu codziennym osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi

Swoje kompetencje rozwijam biorąc udział w warsztatach i konferencjach.